Ulriksdal Tannlegeprakis

Dine tenner - Trygghet og tillit

En tannlege utfører mange ulike behandlinger.

Her er en alfabetisk oversikt over de viktigste, med korte beskrivelser av hva de innebærer.

• Akutt hjelp Om det skulle være noe kritisk, bestreber vi oss på at de som trenger akutthjelp, får det så fort som mulig.

• Bedøvelse Vi har gode bedøvelsesrutiner. Det viktigsete for oss er at du føler deg ivaretatt og at du får en trygg smertefri behandling.

• Bleking - se Tannbleking

• Bro Om du skulle mangle en tann eller flere, så er ett av erstatningsalternativene å lage bro. En bro består av en eller flere sammenhengende kunstige tenner laget for å fylle inn. Broen festes på nabotennene der det mangler. - Et annet alternativ er å erstatte tapte tenner med implantater.

• Bro eller implantat når du mangler tenner? Valg av teknikk, handler om hvor i tannrekken mangelen er og hvor hele nabotennene er. Er tennene gode, er det best å spare dem og sette et implantat i mellom, er de dårlige, kan en bruke dem til brofeste. Valget er også et å økonomisk spørsmål. En implantatbehandling kan strekke seg over et halvt år, mens en bro kan være ferdig montert innen noen uker. Begge løsningene gir et godt utseende. (Implantat, se et avsnitt lenger ned.)

• Fyllinger Det er din munn og ditt smil, så fyllinger skal se fine ut og holde lenge. Gjennomsnittlig holdbarhet er 12 års tid. I prislisten står det oppført pris pr fylling. Det er viktig å huske på at dette er et utgangspunkt. Et hull som er stort og ligger vanskelig tilgjengelig, vil ta lengre tid å preparere og fylle og dermed koste mer, enn ett som er lite og lett tilgjengelig. Moderne fyllingsmaterialer er sterke og ser fine ut.

• Hull i tennene Du trenger ikke å merke at du har hull i tennene. Det er derfor viktig å gå til tannlegene jevnlig for å undersøke dette med røntgen, og i tilfelle få lagt fyllinger om det skulle være hull. Ved oppdage og behandle hull på et tidlig stadium, begrenser du skader, infeksjoner og smerte. Hull kommer i alle størrelser og fasonger.

• Implantat er et behandlingsalternativ dersom du mangler en tann eller to, uavhengig av hva årsaken måtte være. Det er også et alternativ, de gangene det ikke er mulig å bruke bro, som når det ikke er tilstrekkelig feste til broen, for eksempel når det mangler tenner bakerst i munnen.

• Ising i tennene Årsakene til ising i tennene kan være flere. Det kan komme av syrlig drikke som forårsaker etseskader på emaljen, hard bruk av tannbørsten, så tannkjøttet som dekker tannhalsen trekker seg vekk, eller generell tannslitasje. Er du plaget av ising, er det flere tiltak som kan hjelpe. Du kan lære å børste riktig, du kan skylle med fluor og bruke fluortannkrem. En annen mulighet er at tannpleieren eller tannlegen lakkerer det ømfintlige punktet med fluor, eller legger en fylling.

• Kroner Når en tann er veldig skadet, eller nesten borte, kan en gjenskape utseende og funksjon ved å lage en krone. På samme måte som broer, produseres kroner ved hjelp av datateknologi og moderne 3D – printer. Det gir mulighet for god tilpasning og rask levering.

• Rotfyllinger I tilfeller der du har hull som går inn til nerven av tannen, eller du har slått eller knekt en tann, og nerven ikke overlever, så vil du ha behov for rotfyllinger. En rotfylling vil hindre infeksjoner og smerte. Hvor lang tid det tar å legge en slik fylling varier, siden tenne har forskjellige fasong og ulikt antall rotkanaler.

• Smerter i kjeven Muskel- og kjeveleddsmerter kan være forårsaket av at du skjærer, eller biter tenner om natten. Dette skjer vanligvis ubevisst. En tilpasset bittskinne til bruk om natten vil beskytte tennene dine mot skader.

• Tannkjøttbehandling Sykdom i tannkjøttet ødelegger festet for tennene. Om sykdommen ikke blir behandlet, vil de til slutt falle ut. Gjennom tannkjøttbehandling, er målet å bli kvitt problemene. Den vanligste måten å oppdage at en har en tannkjøttsykdom, er at en blør mye fra tannkjøttet. Dårlig ånde kan også ha sammenheng med sykdom i tannkjøttet. Det er viktig å understreke at mange ikke merker noe i det hele tatt. Tannlegen eller tannpleieren din oppdager enkelt tannkjøttsykdom både ved å undersøke munnen og å se på røntgenbilder.

• Tannblekning gjøres etter skjønn og behov. Rotfylte tenner kan blekes for å bli lysere. Det samme gjelder misfargede og skjemmende tenner, og når du ønsker et hvitt og friskt smil. Tannbleking gjør du hjemme etter instruksjon hos oss. Du får med deg en blekeskinne som er nøyaktig tilpasset dine tenner. Denne gir et nøyaktig og vellykket resultat. Prosessen går over en ukes tid, en time daglig. Gjennomsnittlig varer effekten av en bleking i 3-4 år, men her er det individuelle forskjeller. Den vanligste bivirkningen av bleking er ising i tennene, men det er forbigående.

• Tanngnissing er det samme som å skjære tenner. Se punktet "Smerter i kjeven".

• Visdomstenner Om visdomstennene bryter ut i feil retning, eller fører tilbakevendende infeksjonsproblemer, kan det være en ide å trekke dem for å bli kvitt plagene.

• Årlig kontroll Ved årlig kontroll blir tennene undersøkt både klinisk og ved røntgen. Tannkjøttet og slimhinnene blir også kontrollert, for å se til at vevet er friskt og at det ikke er svulster. I tillegg til at det blir renset tannstein. - Se også tannkjøttbehandling og munnhule.